In nood kent men niet alleen zijn vrienden. Men leert ook zichzelf beter kennen. Dat bewijst de MICE sector tijdens deze crisis, zegt Evelyne Bardyn, hoofd van het Congresbureau VisitFlanders. “COVID19 dwingt ons om aan introspectie te doen en onszelf opnieuw uit te vinden. Dat deden we niet op ons eiland, maar samen met partijen die ook in moeilijke tijden trouwe vrienden zijn: de PCO’s, associaties, venues en alle partners.”
Samen out-of-the-box denken
Het gezamenlijke out-of-the-box denken leidde tot initiatieven die getuigen van een enorme veerkracht en inventiviteit. In Vlaanderen ontwikkelde de sector bijvoorbeeld een unieke tool, die toelaat om conferenties te organiseren met respect voor alle coronamaatregelen. Ook werden bij de overheid maatregelen onderhandeld die de sector financieel ondersteunen. Bardyn: “Wie een conferentie wil organiseren, kan een voorschot krijgen om de eerste kosten te dekken. Valt je congres door corona in het water? Dan hoef je dat voorschot niet terug te betalen.”
De ontmoeting blijft de kern
Ook al blijft de ontmoeting tussen delegates de kern van elke conferentie, toch is de digitalisering een trend die we warm verwelkomen, zegt het hoofd van het Congresbureau VisitFlanders. “Digitale en hybride conferenties bieden immers nieuwe kansen, bijvoorbeeld om een ruimer publiek te bereiken met je conferentie en je legacy. Die kansen willen we in Vlaanderen grijpen, samen met al onze vrienden in de sector. Klaar staan voor de toekomst, daar komt het op neer. En samen sta je sterker, dat staat buiten kijf.”
Alle info verzameld op meetinflanders.com