Ga naar de inhoud
  • Home
  • Meetings
    Vind de beste locatie voor uw bedrijfsmeeting

    Zoek een locatie in de Nederland, België of in de gehele Benelux.

    NEDERLAND
    BELGIË
    BENELUX
  • Events
  • Congres
  • Expotec
  • Incentives
  • MBE

    Het Meetings Business Event, georganiseerd door het eerste en grootste vaktijdschrift voor de MICE-markt: MEETINGS. Het MBE is een jaarlijks event voor iedereen die meetelt in de meetings- en congresindustrie.

    Aanmelden

    Aanmeldformulier Meetings Business Awards 2026

    Programma

    Meetings Business Awards 2026

    Locatie

    Locatie wordt eind 2025 bekend gemaakt

    Achtergrond

    Hét jaarlijkse congres voor alle MICE-professionals

    Eerdere editie's

    Vorige edities van de MBE

    Organisatie

    Het MBE is onderdeel van de mediaproductie van Brinkman Media Group

    Tijdens de bijeenkomst worden de MEETINGS Awards uitgereikt.

  • Awards
    Meetings Awards Logo
    MEETING ® Awards

    De publieksprijzen voor de beste MICE-locaties en -bedrijven

    Belangrijke Data

    Inschrijven, Nominaties, Stemmen & Uitreiking

    Achtergrond

    Sinds 2006 uitgereikt aan de beste MICE-bedrijven en locaties.

    Winnaars

    Uitslagen MEETINGS Awards Nederland en België

    Genomineerden

    Bekijk alle genomineerden voor de MEETINGS AWARDS 2025

    Stemmen

    Het stemmen op MEETINGS AWARDS 2025 is begonnen!

    U kunt weer stemmen!
  • Mediapakket
  • Nieuws
  • About

    ABOUT

    MEETINGS

    Contact

    BMG Business B.V.
    Nijmegen

    Filosofie

    Alle zakelijke aspecten van grote en kleine bijeenkomsten

    Doelgroep

    Hét Platform voor Print, Online & Ranking

    Abonnementen

    Abonneren op onze periodieken

    Team

    Ons team, de mensen achter MeetingsPlatform

    Disclaimer

    Eigendomsrechten en voorwaarden

Terug naar Nieuwsoverzicht

Categorie: Algemeen
4 november 2025

NEDERLANDSE MICE-MARKT – Herstel na corona in cijfers

De Nederlandse MICE-industrie (Meetings, Incentives, Conferences & Events) kreeg tijdens de coronapandemie harde klappen, maar laat sinds 2022 duidelijke tekenen van herstel zien. Het internationale bezoek herstelde dat jaar al tot bijna 80% van het niveau van 2019. Ook het zakelijke reisverkeer trok aan: Nederlandse hotels registreerden 15,6 miljoen zakelijke overnachtingen, circa drie kwart van het pre-coronaniveau. In 2019 waren dat er nog ruim 21 miljoen.

Volgens het NBTC verdween met de coronamaatregelen ook de grootste rem op herstel: de leisuremarkt herstelde iets sneller, maar ook de zakelijke markt zette weer goede stappen voorwaarts. Uit de jaarcijfers blijkt dat dit herstel zich in 2023 heeft doorgezet. Nederlandse accommodaties ontvingen dat jaar bijna 49,7 miljoen gasten – een record. Vooral het aantal buitenlandse bezoekers veerde op en bereikte opnieuw het pre-pandemische niveau. Ook de beurzenmarkt trok flink aan: er vonden honderden vak- en publieksbeurzen plaats, goed voor 470 beursdagen en 4,5 miljoen bezoeken. Dat betekende een stijging van bijna 16% ten opzichte van 2022, al ligt het aantal events nog altijd zo’n 20% lager dan in 2019. Economisch zijn er eveneens signalen van herstel. De bezoekersbestedingen op beurzen stegen in 2023 naar €384 miljoen, vrijwel gelijk aan het niveau van vóór de pandemie. Daarbij moet worden aangetekend dat dit deels komt door hogere prijzen. Bedrijven huren gemiddeld kleinere stands in en ook het aantal actieve beursorganisatoren ligt nog circa 17% onder 2019. Daarnaast viel er capaciteit weg door het sluiten of tijdelijk wegvallen van locaties. Brancheorganisatie CLC-VECTA geeft aan dat de sector nog niet volledig terug is op het oude niveau, maar dat het herstel doorzet. Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat 60% van de organisatoren positief gestemd is over de toekomst. Tegelijkertijd worden de stijgende kosten genoemd als grootste zorg, aangezien veel bedrijven kampen met hogere uitgaven voor personeel, energie en materiaal.

Marktaandelen per segment
De MICE-markt omvat verschillende deelmarkten: beurzen, congressen, bedrijfsbijeenkomsten en incentives. Vakbeurzen en congressen vormen traditioneel de zwaargewichten. Vóór de pandemie genereerden zakelijke evenementen een directe omzet van ruim €5 miljard per jaar, goed voor meer dan 70.000 banen. Inclusief toelevering liep de totale economische waarde zelfs op tot ruim €9 miljard. Beurzen herstelden in 2023 tot circa 80% van het vroegere niveau qua aantallen, terwijl de bestedingen alweer gelijk waren aan 2019. Congressen blijven eveneens belangrijk. Nederland staat internationaal nog steeds sterk aangeschreven als congresland:
in 2024 werd met 295 internationale associatiecongressen opnieuw een top-10 positie behaald. Toch staat het aantrekken van grote congressen al langer onder druk door stevige buitenlandse concurrentie en beperkte stimuleringsbudgetten. Bedrijfsbijeenkomsten en vergaderingen vormen in aantallen het grootste segment. Na een periode van stilstand of digitalisering keren fysieke bijeenkomsten terug, vaak met hybride mogelijkheden en meer comfort. Voor dit segment bestaan minder harde cijfers, maar locaties signaleren een duidelijke toename in vraag. Tot slot zijn incentives en zakelijke reizen terug van weggeweest. Inmiddels organiseert circa 40% van
de bedrijven weer belonings- of teambuildingreizen. Deze groep bezoekers staat bekend om hoge bestedingen:
een congresdeelnemer besteedt gemiddeld ruim €1.100 per verblijf, bijna tweemaal zoveel als een reguliere zakenreiziger.

Trends in de branche
De pandemie heeft ontwikkelingen versneld. Hybride events zijn niet meer weg te denken; livestreams en interactieve online deelname vormen vaak een aanvulling op fysieke bijeenkomsten. Tegelijkertijd blijft de waarde van face-to-face ontmoetingen onmisbaar. Digitalisering speelt een steeds grotere rol, met toepassingen zoals VR en AR, gepersonaliseerde event-apps en contactloze toegangs- en registratiesystemen. Duurzaamheid is uitgegroeid tot een harde eis. Opdrachtgevers verwachten steeds vaker CO2-neutrale en inclusieve evenementen. Plant-based catering, afvalreductie, groene energie en toegankelijke voorzieningen zijn inmiddels standaardonderwerpen in de briefing. Daarnaast verschuift de focus van puur economisch rendement naar inhoudelijke meerwaarde. Steeds vaker worden congressen gekoppeld aan strategische sectoren als energietransitie, gezondheidszorg of hightech. Daarmee dragen ze niet alleen bij aan toeristische bestedingen, maar ook aan kennisdeling, innovatie en versterking van het regionale profiel.

Knelpunten en uitdagingen
Tegenover het herstel staan uitdagingen. Personeelstekorten en hogere kosten drukken de marges. Tijdens de coronacrisis verlieten veel professionals de sector, waardoor nu tekorten bestaan in functies als technici, eventmanagers en hospitality medewerkers. Ook de internationale bereikbaarheid staat onder druk. De geplande krimp van Schiphol en hogere toeristenbelastingen kunnen het aantrekken van internationale congressen bemoeilijken. Bovendien bieden buitenlandse steden vaak ruimhartige incentives die Nederland niet altijd kan evenaren. Verder is het niveau van 2019 nog niet in alle segmenten bereikt. Bedrijven wegen reisbudgetten kritischer af, mede doordat hybride werken het aantal fysieke bijeenkomsten blijvend beïnvloedt. De concurrentie om internationale congressen blijft hevig, waardoor Nederland alert moet blijven.

Vooruitzichten
Ondanks de uitdagingen overheerst optimisme. De vraag naar live ontmoetingen blijkt veerkrachtig en er is een inhaaleffect gaande van uitgestelde events. Het NBTC verwacht dat het inkomend zakelijk toerisme rond 2024-2025 bijna volledig hersteld zal zijn. De toekomst van de Nederlandse MICE-markt ligt in vernieuwing: hybride formats, technologische innovatie en duurzaamheid worden bepalend. Nederland kan zich profileren als duurzame congresbestemming en als partner in kennisintensieve sectoren. Daarnaast biedt de MICE-sector een kansrijk tegenwicht in de discussie over toerisme en leefbaarheid. Zakenreizigers komen vaak buiten de piekperiodes en geven bovengemiddeld veel uit, wat de waarde per bezoeker vergroot. Concluderend wordt verwacht dat de Nederlandse MICE-markt de komende jaren gestaag doorgroeit, zij het in een nieuwe vorm. De pandemie heeft de nadruk verschoven van kwantiteit naar kwaliteit en betekenis. Met innovatie, samenwerking en focus op duurzaamheid en inhoudelijke waarde kan Nederland zijn positie als toonaangevende MICE-bestemming verder versterken.

Deel dit bericht:

Gerelateerde berichten

De Meetings Awards gaan in 2021 de vijftiende editie in
Ik team, wij teamen
INCENTIVELAND TSJECHIË – Actief in het hart van Europa
NEN informeert met online talkshows
Uniek Kunstwerk “Ammolite” van Kunstenaar Kevin Oyen en Hotel Shuttle Stralen in Pride Jasje ter gelegenheid van Antwerp Pride.
Hard Rock Cafe Amsterdam – Work Hard, Play Hard
Leuven verkozen tot Best Open-Minded Bestemming in Europa
De Nationale Franchise Beurs bij van der Valk A4 Schiphol
België als economische draaischijf van Europa
Drenthe – Ruimte voor ontspanning
Loading...
VorigeVorigeVier dagen lang de beste films bij Het Nieuwe Filmfestival in Almere
VolgendeHybride evenementen blijvers in de MICE-SECTORVolgende

Contactgegevens

BMG Business B.V.

Bezoekadres
Kerkenbos 10-15E
6546 BB Nijmegen

Telefoon
+31 (0)24 760 06 60

E-Mail
info@brinkmanmediagroup.nl

©2025, Brinkman Media Group

Meetings

MEETINGS
MeetingsGuide
Meetings Locatie Top-500
International Conferences
Meetings Business Event
Meetings® Awards
Expotec
ExpotecGuide

Events & Showbizz

MEETINGS
Events & Showbizz
Events Awards
EventsGuide

Travel

TRAVEL – Business & Incentives
TravelGuide

Meetings Awards

Congres
Congrestheater
Evenementen
Teamactiviteiten
Supplier
Training
Vergader

Events Awards

Eventsbedrijven
Eventssupplier

Ranking

Meetingssterren

Privacy Statement
Linkedin Facebook Twitter Youtube Pinterest

Lid / Partner van: