Ga naar de inhoud
  • Home
  • Meetings
    • BENELUX
    • NEDERLAND
    • BELGIË
    • LUXEMBURG
  • Events
  • Congres
  • Expotec
  • Incentives
  • MBE
    • Meetings Business Event
      • Aanmelden
      • Programma MBE
      • Locatie MBE
      • Achtergrond
      • Eerdere editie’s
      • Organisatie
  • Awards
    • MEETINGS® Awards
      • Achtergrond
      • Winnaars
      • Genomineerden
      • Stemmen
    • EVENTS® Awards
      • Genomineerden
    • Belangrijke data MEETINGS en EVENTS Awards
  • Mediapakket
  • Nieuws
  • About
    • About
      • About
      • Filosofie
      • Doelgroep MEETINGS
      • Abonnementen
      • Team
      • Privacy Statement
      • Disclaimer
    • Contact
  • Home
  • Meetings
    • BENELUX
    • NEDERLAND
    • BELGIË
    • LUXEMBURG
  • Events
  • Congres
  • Expotec
  • Incentives
  • MBE
    • Meetings Business Event
      • Aanmelden
      • Programma MBE
      • Locatie MBE
      • Achtergrond
      • Eerdere editie’s
      • Organisatie
  • Awards
    • MEETINGS® Awards
      • Achtergrond
      • Winnaars
      • Genomineerden
      • Stemmen
    • EVENTS® Awards
      • Genomineerden
    • Belangrijke data MEETINGS en EVENTS Awards
  • Mediapakket
  • Nieuws
  • About
    • About
      • About
      • Filosofie
      • Doelgroep MEETINGS
      • Abonnementen
      • Team
      • Privacy Statement
      • Disclaimer
    • Contact

Terug naar Nieuwsoverzicht

22 september 2021

Eurovisie Songfestival objecten naar collectie Beeld en Geluid

Fotografie: Samuel van Leeuwen.

Beeld en Geluid voegt diverse objecten van het Eurovisie Songfestival 2021 toe aan de collectie. Het gaat onder andere om de kleding van de presentatoren, de presentatiedesk en ontwerpen voor decor, licht en geluid. Het instituut voor media ontving de collectie uit handen van Gerard Timmer, algemeen directeur NOS, Sietse Bakker, Jessica Stam, Emilie Sickinghe en Astrid Dutrenit, executive producenten Eurovisie Songfestival en Diek Pothoven, Eurovision Head of Styling.

Outfits v.l.n.r.: Nikkie de Jager door Edwin Oudshoorn, Jan Smit van Oger, Chantal Janzen door David Laport en Edsilia Rombley door Tess van Zalinge. Fotografie: Samuel van Leeuwen. 

De objecten zijn te zien in een tijdelijke expositie tijdens Dutch Media Week (1 tot en met 10 oktober) op de Gooische Brink in Hilversum.

Finale kleding en bokaalkoffer
De stukken die worden opgenomen in de collectie van Beeld en Geluid zijn de jurken van Chantal Janzen ontworpen door Claes Iversen, David Laport en Edwin Oudshoorn, de jurken van Edsilia Rombley ontworpen door Tess van Zalinge, Studio Elzinga en David Laport, de jurken van Nikkie de Jager ontworpen door Edwin Oudshoorn, Maison the Faux en David Laport en de pakken van Jan Smit van Oger. Ook de MARTAN-kleding van Diek Pothoven, gedragen door dansers en artiesten zoals Davina Michelle, wordt aan de collectie toegevoegd. Daarnaast worden het programmaboekje, de presentatiedesk van de finale, ontwerpen voor decor, licht en geluid en de bokaalkoffer, die de Italiaanse winnaar Måneskin destijds is vergeten, overgedragen aan het instituut voor media.

Eurovisie in de collectie
De afgelopen jaren werkte het instituut al aan het complementeren van de audiovisuele collectie rond het Eurovisie Songfestival. In nauw contact met het Eurovision-archief werden de tot dan toe ontbrekende uitzendingen aangevuld. Op 1956 en 1964 na - waarvan de beelden niet meer bestaan - beschikt het instituut nu over audiovisueel materiaal van alle edities.

‘We zijn ontzettend blij dat we nu, naast de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival, het verhaal van deze grootse productie ook aan de hand van objecten en kleding kunnen illustreren. Een uitzending als die van het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan hoeveel fantastische mediamakers Nederland heeft, van creatie tot innovatie. Dat maakt een klein land groots! Wij bewaren én vertellen dit unieke verhaal dan ook graag tot in de eeuwigheid,’ aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, algemeen directeur Beeld en Geluid.

Gerard Timmer, algemeen directeur NOS: “Met dit evenement is er een nieuw stukje televisiegeschiedenis geschreven. Uniek door haar veelkleurigheid, de (inter)nationale samenwerking, innovatie, organisatie en thematiek. Het moment waarop dit alles gebeurde, midden in de coronatijd, maakt het nog specialer. Daar kunnen we met trots op terugkijken en dat willen we natuurlijk delen. Geheel passend bij het thema ‘Open Up’ stellen we de iconische stukken beschikbaar voor iedereen in Beeld en Geluid”.

Songfestival Xperience @ Dutch Media Week
Een deel van de objecten is voor het eerst voor publiek te zien in de pop-up expositie de Songfestival Xperience van Dutch Media Week. Bezoekers worden van 1 tot en met 10 oktober meegenomen langs alle facetten van deze ongelofelijke productie. Van het ontstaan en de geschiedenis van het Songfestival, via de creativiteit van de regisseur, decorbouwers en licht- en geluid ontwerpers tot innovaties op het gebied van camera en augmented reality. Zo introduceerde Nederland het bewegende decor, de Green Room en de korte postcards waarin landen zich voorstellen. Maak een selfie achter de presentatiedesk, ga op de foto met de spectaculaire finale outfits van Nikkie, Chantal, Jan en Edsilia of droom nog een keer weg bij beelden van de finaleshow.

Deel dit bericht:

2038 Opening cultuur onder vuur-859575 (Middel)

Schrijf met jouw volgende zakelijke event geschiedenis op Slot Loevestein

  •   26 juni 2025
1-Two Brothers Noordwijk Beach Hotel (hoofdfoto)

Zomer Special – Two Brothers Noordwijk Beach

  •   26 juni 2025
1973_Tokantai_等間体01_KS-768x532

Kishio Suga – Where Both Sides Meet. Zaterdag 28 jun 2025 t/m zondag 26 okt 2025

  •   26 juni 2025
Jaarbeurs

Jaarbeurs kiest Van Straaten als vaste partner voor event branding

  •   26 juni 2025
E0IRoqI6gAMASea2frogH9ad4VsODEkV9gvUWKYo

Koninklijke Jaarbeurs eert oorsprong Lowlands met muziekfestival The Flight Revisited

  •   26 juni 2025
De Bonte Wever YOIN

De Bonte Wever opnieuw gecertificeerd als YOIN Excellent Meeting Place

  •   26 juni 2025
Loading...

Beeld & Geluid

Beeld & Geluid in Hilversum is een prachtige evenementenlocatie centraal...
VorigeVorigeFlint verwelkomt nieuwe drager DuurzaamNL
VolgendeDNK ontvangt SDG predikaatVolgende

Contactgegevens

BMG Business B.V.

Bezoekadres
Kerkenbos 10-15E
6546 BB Nijmegen

Telefoon
+31 (0)24 760 06 60

E-Mail
info@brinkmanmediagroup.nl

©2025, Brinkman Media Group

Meetings

MEETINGS
MeetingsGuide
Meetings Locatie Top-500
International Conferences
Meetings Business Event
Meetings® Awards
Expotec
ExpotecGuide

Events & Showbizz

MEETINGS
Events & Showbizz
Events Awards
EventsGuide

Travel

TRAVEL – Business & Incentives
TravelGuide

Meetings Awards

Congres
Congrestheater
Evenementen
Teamactiviteiten
Supplier
Training
Vergader

Events Awards

Eventsbedrijven
Eventssupplier

Ranking

Meetingssterren

Linkedin Facebook Twitter Youtube Pinterest

Lid / Partner van: