Veel bedrijven doen er alles aan om klanten aan zich te binden: torenhoge kortingen, bijzondere welkomstcadeaus en tig andere hebbedingetjes – niets is te gek. Veel minder bedrijven doen die zelfde moeite om vaste klanten te behouden. Hetzelfde geldt voor nieuw personeel: er is een enthousiaste werving, maar het vasthouden van mensen in deze tijd van personeelstekorten– dat is een heel ander verhaal. Dat kan anders, vindt Jeroen van de Kerkhof, van incentivebureau Wyt.
“Investeer in je medewerkers! Want juist in deze tijd wil je gekwalificeerd personeel vasthouden.”
Jeroen is oprichter, eigenaar en directeur van Wyt “Wij organiseren geen personeelsuitjes, maar creëren een fantastische beleving met impact voor medewerkers en collega’s. Dat doen we al twintig jaar en met succes: we hebben al meer dan zeshonderd reizen begeleid en meer dan duizend bedrijfsevenementen gerealiseerd met als resultaat een sterkere teamspirit.”
Mensen samenbrengen
Wyt Incentive Travel & Business Events – Wyt spreek je uit als wijt – staat voor Walk You Talk. “We doen wat we zeggen, en meer, dat is onze basis,” legt Jeroen uit. “En we geloven dat de kracht van een organisatie ligt bij de mensen die er werken. In deze tijd van personeelstekorten is het belangrijker dan ooit dat je employer branding op orde is. Je wilt als werkgever bekend staan als een goede employer voor je personeel. Investeren in je medewerkers is hierbij essentieel. Met Wyt kunnen wij hier een concrete en vooral onvergetelijke invulling aan geven.” Mensen samenbrengen is een mooi ideaal, maar hoe pak je dat aan? Wyt helpt je om dit concreet te maken. Jeroen: “We doen dit met inspirerende reizen en serieuze teambuilding. Hierdoor worden mensen meer betrokken bij de organisatie. Het doel van een reis is niet de bestemming, maar het faciliteren van verbinding, teambuilding en alles wat erbij komt kijken: de voorbereiding, de reis en de beleving.”
Vier je successen
Jeroen noemt twee bijzondere reizen die hij mede heeft georganiseerd en begeleid. “Tijdens een groepsreis maakten de deelnemers een lange trek tocht door de bergen die eindigde in een eenvoudige berghut. Dat was voor veel mensen even omschakelen. De reis eindigde een paar dagen later in een waanzinnig vijfsterrenhotel. Maar toen we vroegen wat het hoogtepunt van de reis was, was het antwoord unaniem: de berghut. Juist omdat het totaal anders dan anders was, was uitgerekend daar de meeste onderlinge verbinding ontstaan.” Als tweede voorbeeld noemt Jeroen een reis naar Marokko, net nadat dit land getroffen was door een aardbeving: “We hebben hier niet alleen plezier met elkaar gemaakt, maar ook iets nuttigs gedaan: het opnieuw schilderen van een getroffen school. Dat creëerde op een heel bijzondere manier een band tussen mensen.”
Wyt staat voor incentivereizen met inhoud. Het kantoor uit, de wijde wereld in. In een andere setting krijgen mensen al snel andere ideeën en dat werkt voor een organisatie of bedrijf alleen maar verrijkend. Jeroen: “Een sterke employer brand ontstaat niet enkel uit woorden of campagnes, maar uit ervaringen die medewerkers werkelijk voelen. Bij Wyt helpen we organisaties die reis tastbaar en vol van impact te maken — van inspirerende incentivereizen tot doel gerichte teambuildingprogramma’s. Door mensen samen te brengen in betekenisvolle omgevingen, ontstaan verbinding, trots en motivatie. Dit draagt direct bij aan betrokkenheid, loyaliteit en duurzame inzetbaarheid.”
Een nieuwe blik
Een incentive is natuurlijk een investering in je mensen. Wyt levert uitdagende, veilige incentivereizen aan die deze investering meer dan waard zijn. “Het draait niet om de vraag waar we naartoe gaan, maar waarom we er naartoe gaan,” legt Jeroen uit. “En de reis begint niet op het moment dat iedereen in de bus stapt, maar veel eerder. De maanden ervoor kunnen op gezette tijden voorbereidende momenten worden georganiseerd. Dan bouw je een gezonde nieuwsgierigheid op, waar mensen met elkaar over praten.” En de mooiste reden, zo besluit Jeroen, is toch de blik die verandert als je op reis gaat: “Je verandert je blik op jezelf, op je medewerkers én op je werk. En dat komt je hele organisatie ten goede! Successen zijn er om met elkaar te vieren!