Ga naar de inhoud
  • Home
  • Meetings
    Vind de beste locatie voor uw bedrijfsmeeting

    Zoek een locatie in de Nederland, België of in de gehele Benelux.

    NEDERLAND
    BELGIË
    BENELUX
  • Events
  • Congres
  • Expotec
  • Incentives
  • MBE

    Het Meetings Business Event, georganiseerd door het eerste en grootste vaktijdschrift voor de MICE-markt: MEETINGS. Het MBE is een jaarlijks event voor iedereen die meetelt in de meetings- en congresindustrie.

    Aanmelden

    Aanmeldformulier Meetings Business Awards 2026

    Programma

    Meetings Business Awards 2026

    Locatie

    Locatie wordt eind 2025 bekend gemaakt

    Achtergrond

    Hét jaarlijkse congres voor alle MICE-professionals

    Eerdere editie's

    Vorige edities van de MBE

    Organisatie

    Het MBE is onderdeel van de mediaproductie van Brinkman Media Group

    Tijdens de bijeenkomst worden de MEETINGS Awards uitgereikt.

  • Awards
    Meetings Awards Logo
    MEETING ® Awards

    De publieksprijzen voor de beste MICE-locaties en -bedrijven

    Belangrijke Data

    Inschrijven, Nominaties, Stemmen & Uitreiking

    Achtergrond

    Sinds 2006 uitgereikt aan de beste MICE-bedrijven en locaties.

    Winnaars

    Uitslagen MEETINGS Awards Nederland en België

    Genomineerden

    Bekijk alle genomineerden voor de MEETINGS AWARDS 2025

    Stemmen

    Het stemmen op MEETINGS AWARDS 2025 is begonnen!

    U kunt weer stemmen!
  • Mediapakket
  • Nieuws
  • About

    ABOUT

    MEETINGS

    Contact

    BMG Business B.V.
    Nijmegen

    Filosofie

    Alle zakelijke aspecten van grote en kleine bijeenkomsten

    Doelgroep

    Hét Platform voor Print, Online & Ranking

    Abonnementen

    Abonneren op onze periodieken

    Team

    Ons team, de mensen achter MeetingsPlatform

    Disclaimer

    Eigendomsrechten en voorwaarden

Terug naar Nieuwsoverzicht

Categorie: Nieuws
15 mei 2023

‘Potentieel Antwerpen moeten we beter benutten’

Primeur voor Meetings: wij mochten als eerste Tadeja Pivc Coudyser (40) interviewen, sinds 1 maart 2023 de nieuwe algemeen directeur van het A&PCB, het Antwerp & Partners Convention Bureau. “Het A&PCB heeft als doel om samen met alle lokale partners uit diverse sectoren de positie van Antwerpen als gaststad voor grote zakelijke evenementen en internationale meetings en congressen te versterken.”

Tadeja heeft de voorbije 15 jaar haar sporen verdiend bij verschillende congresbureaus en belangrijke spelers op het gebied van zakelijke bijeenkomsten. Ze heeft een brede expertise in de noden van de meeting- & eventindustrie en haar stakeholders. In 2021 werd ze door Kongres Magazine nog uitgeroepen tot 1 van de 10 meest invloedrijke persoonlijkheden in ‘Nieuw Europa’ (Zuidoost-Europa, nvdr). “Ik begon mijn carrière in 2008 als event planner bij ICCA (International Congress & Conventions Association). Drie jaar later werd ik PCO (Professional Conference Organizer) bij Kenes Group in Amsterdam. Na omzwervingen in Londen bij DMC (Destination Management Company) en reisorganisator Cox & Kings en, opnieuw in Amsterdam bij InnoLeaps, ging ik 5 jaar aan de slag bij het The Hague Convention Bureau. Die job heb ik bijzonder graag gedaan. Een congresbureau helpt immers de stad te ontwikkelen. Je bent dagelijks in gesprek met lokale actoren. Het is een heel diverse, boeiende en gevarieerde job. In september 2021 verhuisde ik Primeur voor Meetings: wij mochten als eerste Tadeja Pivc Coudyser (40) interviewen, sinds 1 maart 2023 de nieuwe algemeen directeur van het A&PCB, het Antwerp & Partners Convention Bureau. “Het A&PCB heeft als doel om samen met alle lokale partners uit diverse sectoren de positie van Antwerpen als gaststad voor grote zakelijke evenementen en internationale meetings en congressen te versterken.” ‘Potentieel Antwerpen moeten we beter benutten’ naar mijn thuisland om er managing director van Slovenia Meetings te worden. En sinds begin maart zit ik in Antwerpen, in het prachtige Steen naast de Schelde. Ik heb dus een bijzonder brede ervaring binnen alle geledingen van de meetingindustrie.”

De ambitieuze opzet van A&PCB
Eerst een kleine verduidelijking. De voorganger ACB werd opgericht in 2016, daarvoor heeft ook nog Antwerpen Toerisme & Congres bestaan. Een paar jaar geleden wilde men een meer actieve inbreng van stakeholders en partners en hen betrekken bij de doelstellingen. En het bureau moest ook proactiever te werk gaan, in plaats van enkel en alleen maar een kantoor zijn waar vragen van bedrijven en associaties omtrent (de organisatie van) meetings, congressen en evenementen werden beantwoord. Congressen en evenementen zijn al langer stuwmotoren voor de Antwerpse economie. VOKA, Antwerp Hotel Association, A Room with a ZOO (KMDA vzw) en Easyfairs besloten daarom om de vzw Antwerp & Partners Convention Bureau (A&PCB) op te richten, met financiële steun van de stad. De hotels, venues en beurslocaties moesten bij dit verhaal betrokken worden, net als alle belangrijke economische, culturele en sociale actoren. A&PCB krijgt de unieke verantwoordelijkheid om met een breed draagvlak de positie van Antwerpen als bestemming voor zakelijke evenementen te versterken. Daarvoor waren er te weinig links met de universiteit, de bedrijven rond de haven (petrochemie) of corporations actief in gezondheidszorg en innovatieve sectoren. Die banden zijn nu meer geformaliseerd en ze bepalen mee waar het A&PCB zich moet op focussen. 1 + 1 = 3, zeg maar.

Blijvende invloed
“Het doel van A&PCB is om met een doorgedreven marketingbeleid en proactieve benadering van organisatoren, internationale evenementen aan te trekken die een positieve impact genereren op bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Antwerpen en die een blijvende ‘legacy’ nalaten omdat ze het lokale en regionale beleid versterken en een link hebben met onze sterke economische clusters, kennisinstellingen of expertisecentra”, vertelt Tadeja daarover. “Congresbezoekers moeten dus van belang zijn voor onze economische actoren, en wij moeten die relatie faciliteren.”

‘Potentieel benutten’
“Ik verheug me om samen met het team verder te werken aan de erkenning en promotie van de stad Antwerpen. We hebben alle troeven in huis om het aandeel van zakelijke evenementen naar een hoger niveau te tillen. Dat doen we dus niet alleen, maar samen met de verschillende economische clusters die deze stad zo uniek maken. Antwerpen moet ‘top of mind’ worden bij internationale organisatoren die een congres organiseren over een thema dat nauw verbonden is met deze stad. De stad heeft een enorm potentieel op het vlak van zakelijke evenementen en dat kunnen én moeten we veel beter benutten.” “De eerste taak daarbij is het creëren van een sterk merk waarmee je jezelf kunt identificeren en positioneren. Antwerpen moet daarin gepositioneerd worden als een belangrijke hub van kenniseconomie. Daarna moeten we de juiste congressen en conferenties kunnen aantrekken die van belang zijn voor de bedrijven en de sectoren die hier actief en sterk zijn.”

Zware investeringen
De voorbije jaren is het meetinglandschap in de stad aan de Schelde enorm geëvolueerd. Dat is voor een groot deel te danken aan de vele investeringen. Denk maar aan de congresinfrastructuur van het Flanders Meeting & Convention Center Antwerp (FMCCA - A Room with a ZOO) en unieke locaties zoals de Handelsbeurs. De afgelopen 5 jaar kwamen er 2.000 hotelkamers bij, met een opvallende toename in de hogere prijsklasse dankzij de opening van het Botanic Sanctuary en het Sapphire House. En met de recente heropening van het KMSKA, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, na een renovatie van meer dan 10 jaar, heeft de stad er nog een iconische belevingsplek én evenementenlocatie bij gekregen. “Zakelijke evenementen zijn de economische verbinding tussen veel sectoren die elkaar internationaal kunnen versterken”, gaat Tadeja verder. “Het netwerk van het Antwerpse bedrijfsleven en de wetenschappelijke sectoren is onderbenut, en door deze ‘ambassadeurs’ in kaart te brengen en te ondersteunen kunnen we veel congresorganisatoren overtuigen om naar Antwerpen te komen.”

Deel dit bericht:

Gerelateerde berichten

Green Meeting DEAL laat bedrijven Klimaatneutraal Vergaderen
Postillion Hotels: ‘Klaar voor anderhalvemeter-werkwijze’
Gooiland gaat out of the box met hybride events
‘Nijmeegs Ondernemer van het Jaar’: Marije van der Valk genomineerd
Genomineerd voor een MEETINGS Award: Hotel & Chateau Marquette
Column Henk Jan van Harten: pas op voor het ‘koets zonder paard’ syndroom bij online events
Vier toplocaties bij Auberge de Smockelaer
Richt Loorbach wint finale Business Voice Drenthe
Beste vergaderlocatie van het jaar – Goud Corsendonk Hooge Heyde
Bistro Berlage gaat naar de beurs
Loading...
VorigeVorigeIntermittent living pop up sessie
VolgendeWallonië: Een veelzijdige verrassingVolgende

Contactgegevens

BMG Business B.V.

Bezoekadres
Kerkenbos 10-15E
6546 BB Nijmegen

Telefoon
+31 (0)24 760 06 60

E-Mail
info@brinkmanmediagroup.nl

©2025, Brinkman Media Group

Meetings

MEETINGS
MeetingsGuide
Meetings Locatie Top-500
International Conferences
Meetings Business Event
Meetings® Awards
Expotec
ExpotecGuide

Events & Showbizz

MEETINGS
Events & Showbizz
Events Awards
EventsGuide

Travel

TRAVEL – Business & Incentives
TravelGuide

Meetings Awards

Congres
Congrestheater
Evenementen
Teamactiviteiten
Supplier
Training
Vergader

Events Awards

Eventsbedrijven
Eventssupplier

Ranking

Meetingssterren

Privacy Statement
Linkedin Facebook Twitter Youtube Pinterest

Lid / Partner van: