Museum Cobra presenteert met trots de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Japanse kunstenaar Kishio Suga (1944, Morioka, Japan). In de late jaren zestig verzetten Suga en zijn tijdgenoten zich tegen de drang om de natuur te beheersen of vorm te geven. In plaats daarvan lieten ze materialen spreken in hun eigen taal – onbewerkt, tijdelijk, kwetsbaar – en vroegen ze zich af: wat betekent het om iets gewoon te laten zijn?
De Mono-ha beweging
De Mono-ha beweging ontstond in Tokio als reactie op de maatschappelijke en politieke spanningen in de jaren zestig, vooral de internationale relaties tussen Azië en de Verenigde Staten. In plaats van traditionele kunstwerken te maken, werkten de kunstenaars met natuurlijke en industriële materialen in hun ongewijzigde staat. Dit was een manier om hun onbehagen over de naoorlogse moderniteit en de snelle industrialisatie te verwerken. Suga’s werk geeft vorm aan deze benadering, waarin betekenis ontstaat uit de relatie tussen objecten, hun omgeving en de tijd die wij ermee doorbrengen.

Kishio Suga, Standing, 1969/2023, glas, hout en stenen. Dimensies variabel © de kunstenaar, Mendes Wood DM en BLUM. Foto: Gui Gomes
Over de tentoonstelling
Where Both Sides Meet verwijst naar een gedachte van Suga uit 1976. Hij stelde dat kunst ontstaat waar de werelden van beweging (zoals mensen) en stilte (zoals stenen) elkaar raken, waardoor ruimte ontstaat voor reflectie en verwondering. Het is precies deze zoektocht naar de onderlinge verbondenheid van elementen die Suga’s werk zo krachtig maakt. Hij nodigt ons uit om opnieuw te kijken, om aandacht te geven aan wat we meestal over het hoofd zien. Zijn werk is een uitnodiging tot stilte, tot aanwezigheid, en soms zelfs tot een glimlach.
Over Kishio Suga
Kishio Suga is een sleutelfiguur van de naoorlogse Japanse avant-garde en bekend om zijn poëtische installaties en sculpturen waarin natuurlijke en industriële materialen in hun oorspronkelijke staat samenkomen. Na zijn studie aan de Tama Art University begon Suga met ‘veldwerken’ in de buitenlucht, waarbij hij materialen als hout, steen en metaal combineerde zonder ze te bewerken. Naast installaties maakt hij ook werken op papier, wandassemblages en performances, die hij ‘activaties’ noemt. Zijn oeuvre is omvangrijk en internationaal erkend, met tentoonstellingen in onder meer MoMa, Centre Pompidou en de Biënnale van Venetië. Suga woont en werkt in Ito, Japan.

Kishio Suga, In the State of Equal Dimension, 1973, C-print. © Kishio Suga, BLUM en Mendes Wood DM